Projekt
Min nästa dokumentärfilm kommer att handla om skolan i Sverige. Skolplikten infördes 1842 som ett led i att uppfostra arbetare åt samhällskonstruktionen, man skulle rätta sig i ledet och vara lydig och hängiven staten. "Tänka fritt är stort men tänka rätt är större" , detta ordpsåk pryder entren till aulan på Uppsala universitet och det är just denna mentalitet som präntats in ända sedan 1842, att alla ska tänka lika, och rätt.
Detta system är förlegat idag, kreativ mångafald blir institutionaliserande enfald och det rimmar inte med samhällsutvecklingen som den ser ut idag. Det som är kvar är resterna av ett förfall som blivit en förvaringsverksamhet.
Jag som förälder har ingen lust att rätta mig i ledet och lämna bort mina barn X antal timmar om dagen för att lagen säger det, när behovet inte finns.
Jag kräver att jag själv ska kunna välja att spendera den viktigaste tiden i mina barns liv, tillsammans med dem, samtidigt som de får en skräddarsydd utbildning efter deras agna behov och intressen.
Det är mitt ansvar som förälder att bestämma vad som är bäst för mina barn. Det är jag som besitter den största kunskapen gällande mina barns behov. Inte staten.
Denna dokumentärfilm kommer belysa problematiken med sveriges skolsystem ur den ansvarstagande förälderns perspektiv. Jag kommer att bryta ned vad som inte fungerar och hur verkligheten egentligen ser ut i skolan idag. Jag kommer göra intervjuer med pedagoger, kuratorer, rektorer och psykiater.
Jag kommer belysa fördelarna och möjligheterna med hemundervisning och unschooling och intervjua familjer som lever denna verklighet, och ta reda på varför de valt att göra det.
Jag har fått hjälp av Riksorganisationen för hemundervisning i Sverige (ROHUS, https://rohus.nu) gällande deras samlade kunskaper i ämnet. Jag har haft dialog med ordförande Martin Book och har fått tillgång till material och studier som kommer att hjälpa mig i mitt arbete. Intervjuer med ROHUS kommer även att genomföras.
Jag är tjänstledig och pluggar mediakommunikation på 50% till hösten, resten av tiden kommer gå åt till den här filmen. Den här produktionen kommer att ta mig till Finland, till Åland och runtom i Sverige och allt material kommer vara 100% producerat av mig.
Känner du som förälder likadant som jag? Att det är dags att ta tillbaka ansvaret över våra egna barn och vända denna utveckling? Mitt syfte är att skapa en film som kan figurera som underlag för opinion och bidra till ytterliga diskussioner och förändring. Mitt mål är att slutproduktionen ska vara värdig åt Netflix. Jag hoppas du vill vara med och hjälpa mig på denna resa. Det är tillsammans vi kan förändra.
Länk till min insamling för dokumentären. Går även bra att swisha om du föredrar det. Tack för din hjälp.
Arbetsnamn: Statens barn
Med vänlig hälsning, Tobias Hietala
-Nedan följer en debattartikel som jag har skrivit-
Reformera den svenska skolan och tillåt hemundervisning
Enligt färska undersökningar har Sverige bland de sämsta resultaten i världen när det gäller skolgång, medan vårt grannland Finland har bland de bästa. I många delar av världen har man ett mer individanpassat perspektiv på lärande och utveckling men i Sverige blickar vi bakåt, ända bak till 1842 då Sveriges skolplikt infördes. Läroplikt med möjligheten till anpassad hemundervisning är standard världen över och undersökningar har visat att barn som får lära sig i hemmamiljö gör det med goda resultat. I Sverige är det förbjudet och samtidigt förvandlas skolan till en alltmer otrygg plats för våra barn medan nedskärningar av resurser och personal fortgår. Jag anser att Sveriges skolsystem måste reformeras från grunden och att hemundervisning som är vanligt i många andra länder, inklusive Finland, bör tillåtas.
Den svenska skolan har många problem. Jag brukar jämföra med vården i Sverige, där vi ser samma sorts mönster och nedmontering. Vi ser alldeles för få resurser, brist på personal och alldeles för stora barngrupper och klasser. I takt med detta ser vi hur Sverige brister när det gäller kunskaper i grundläggande ämnen. I en stor undersökning av PISA från 2022 har resultaten i matte och läsförståelse sjunkit kraftigt (Kraftigt ras för Sverige i matte och läsning, Dagens Samhälle, TT, 5 december 2023). Individuella behov kan inte tillgodoses utan man klumpar och komprimerar ihop normalbegåvade och barn med diagnoser i behov av extra resurser på en och samma yta och förväntar sig magiska resultat, men en handske passar inte alla händer. Frånvaron ökar och skolan blir alltmer en otrygg plats att befinna sig på. Den psykiska ohälsan bland unga ökar i samhället och kriminaliteten letar sig ned i åldrarna, samtidigt som mobbingen tas till nya nivåer.
Jag är pappa och känner mig väldigt stark och trygg i min föräldraroll. Jag har själv barn som närmar sig skolåldern och känner en stark oro till att behöva lämna ifrån mig mina barn på en plats där jag som förälder varken har insyn eller makt att kunna påverka vad mina barn kommer i kontakt med.
När jag gick i skolan för trettio år sedan så blev jag mobbad för att jag kanske hade fula byxor, eller smutsigt hår. Idag, med teknologins framfart så har mobbingen tagits till absurda nivåer där du som exempel kan bli filmad i duschen efter gymnastiken och hängas ut över hela snapchat. Normalisering av smartphones letar sig ned i åldrarna vilket har gjort att allt yngre barn tar del av allt skadligare material riktade åt äldre, vilket kan ha förödande konsekvenser. Organisationen Porrfri barndom arbetar för att uppmärksamma problematiken med porr i unga åldrar. På deras hemsida skriver de att de får rapporter från skolpersonal i hela landet om att det är vanligt att framför allt killar trakasserar tjejer genom att tvångsvisa porr. De blev även kontaktade av Kommunstyrelsens ordförande i Falkenberg, Per Svensson, efter att en pappa skickat in Porrfri barndoms medborgarförslag om porrfria arbetsmiljöer för barn. Det visade sig då att kommunen fått in ett tiotal anmälningar per år om incidenter där killar, redan i lågstadiet, har tvångsvisat tjejer porr på sina smartphones och skolans digitala utrustning. Svensson berättar att det är ett mycket utbrett problem och att mörkertalet är stort (porrfribarndom.se).
Samtidigt ser vi hur kriminaliteten, även den letar sig ned i yngre åldrar. I en undersökning från BRÅ (Brottsförebyggande rådet) så visar det sig att nästan hälften av ungdomarna i årskurs nio antingen deltagit i eller blivit utsatta för brott så som stöld, misshandel, hot, rån eller sexualbrott under de senaste 12 månaderna. Hur rimmar detta ihop med att skolan ska vara en plats att bekämpa och förhindra att unga dras in i kriminalitet? I en artikel om barn och unga i kriminella nätverk på SVT från 12 juni 2022, skriven av Marijana Dragic och Lotta Sima, intervjuas Christoffer Bohman, Chef för utredningssektionen hos Sörmlandspolisen. Polisen ser allt fler barn och unga som dras in i det kriminella våldet.
"– Det är tioåringar och elvaåringar som förekommer och det är inte bara vid ett tillfälle utan det är en bild som framträder. Vi har också fjorton-, femton- och sextonåringar som är härdade kriminella." Berättar Bohman. (Över tusen barn och unga i kriminella nätverk, SVT, 12 juni 2022)
Det rör sig alltså om barn i skolåldern och jag anser att skolan inte har de resurser som krävs för att förebygga och förhindra att rekrytering och kriminella handlingar förekommer på skoltid, under raster och håltimmar exempelvis.
- Men kan man verkligen skydda sina barn mot allt? Det kanske man inte kan, men tillgängligheten av skadligt material är många gånger större idag jämfört med när jag var liten för trettio år sedan. Vissa saker hör helt enkelt vuxenlivet till och den pågående normaliseringen av porr i unga åldrar måste stoppas, och det är vi som föräldrar som bär ansvaret att se till, att den stoppas. Här anser jag att vi faktiskt kan skydda barnen mot det mesta bara vi tar det ansvar som åligger oss som föräldrar.
Här ser jag direkt möjligheterna och tryggheten med ett hemundervisningssystem, som finns i övriga delar av världen. Där får barnen lära sig grundämnen i hemmet och tilldelas en tillsynspedagog som följer upp utvecklingen framåt. Finland som exempel, där hemundervisning är väldigt populärt har bland de bästa resultaten och de har vid flera tillfällen utsetts till det bästa utbildningslandet i världen. Det är självklart många faktorer som spelar in, förutom tillgänglig hemundervisning så har läraryrket i Finland hög status och de har således ingen lärarbrist enligt Agneta Styrman påui.se. Eftersom det är förbjudet med hemundervisning i Sverige sedan 2010 så väljer många familjer att flytta till Åland som är en självstyrande republik där hemundervisning är tillåtet. Med facit i hand tycker jag det är alldeles vansinnigt att familjer ska behöva flytta på sig för att själva kunna ta ansvar för och ha tillsyn över sina egna barn.
Sammantaget tror jag att vi, som övriga världen behöver blicka framåt och utforska de möjligheter som hemundervisning kan ge för de familjer som kan och vill, samt att det svenska skolsystemet behöver reformeras från grunden. Jag anser att det är vårt ansvar som föräldrar att se till att styra utvecklingen åt rätt håll, och ta tillbaka tryggheten för våra barn. Som utvecklingen ser ut nu så liknar det bara förfall och inget annat.
Tobias Hietala
Allt mitt arbete är ideellt.
Är tacksam för din gåva
0707675296
3KUo5YsmEaHR9XC3oZBuACNLT35GAHkwee
ETH
0xAbde1Db5FA354c0771A36955Ef78F8e40f9Dfd70